Träna smartare med FitBit

spring med fitbit

Vissa gillar att träna ihop med flera medans andra helst tränar ensamma. En kompanjon du däremot borde överväga att ha med dig på träningspassen är smartklockan. Det måste nödvändigtvis inte vara den dyraste smartklockan på marknaden, ett billigare aktivitetsband kan även ge mycket pepp i träningen. 

Har du funderat över att skaffa ett träningsband/fitnessklocka men inte riktigt bestämt dig ännu? Då kanske denna guide kan hjälpa dig på traven. 

Hur kan en FitBit klocka hjälpa din träning?

Först och främst så blir man väldigt peppad att komma igång ordentligt med träningen efter att man har införskaffat sig en träningsklocka. Att börja testa alla dess funktioner i sig gör att man vill komma ut i springspåret eller ta sig till gymmet. Just för att börja upptäcka alla roliga funktioner som finns. 

Det som däremot kommer att hålla motivationen uppe är mätbara resultat och framgångar. Helt plötsligt kan du hur lätt som helst se hur du presterar under pass och hur du blir bättre. 

Sätt även upp mål och delmål och du kommer att hålla motivationen på topp. I flera av de appar som följer med klockorna så kommer du att kunna ställa in mål. Exempel på dessa mål kan vara: 

  • Träna minst X antal dagar/pass i veckan
  • Gå ett visst antal steg varje dag
  • Bränn X antal kalorier dagligen
  • Sätt upp ett antal kilometer att springa varje vecka

Funktioner i en FitBit

✔️ Registrera alla dina dagliga aktiviteter. Utan att du behöver tänka på någonting så kommer all din aktivitet att registreras automatiskt. De senare versionerna av fitness klockor mäter både aktiva minuter, steg, sträckor och daglig kaloriförbränning.  

✔️ Mät din puls. Få bättre koll på din kaloriförbrukning under varje dag genom att mäta din vilopuls och kondition. Med dessa kunskaper kan du anpassa din träning på absolut bästa sätt.

✔️ Registrera sömn och få feedback. Se hur din sömnkvalitet ser ut och hur länge du är i varje sömnstadium. Vi vet alla att vila och återhämtning är väldigt viktigt vid träning. 

✔️ Påminnelser. Få påminnelser om du exempelvis suttit stilla för länge eller behöver röra på dig mer för att nå dina mål. 

✔️ Vattentålig. Många av dessa träningsklockor är vattentåliga och du kan använda dem när du simmar för att även mäta din träning i vatten. 

✔️ Personliga träningspass. Du kan få personliga träningspass direkt från klockan där du guidas genom varje övning.

✔️ Se sträcka och tempo i realtid. Ha alltid full koll på hur länge och hur snabbt du går. 

✔️ Ta reda på din konditionsnivå. Få bättre förståelse för din nivå och se hur du kan förbättra din kondition. 

✔️Andningsövningar. Varva ner med guidade andningsövningar. 

Allt detta kan du även se och följa i den kostnadsfria fitbit appen. Lägg till vänner och skapa grupputmaningar för att göra din träning extra rolig.

Våra Fitbit favoriter

vakna piggare med wake up lightphilips somneo smart väckarklocka
Fitbit Charge 3
❤️❤️❤️❤️❤️
Fitbit Versa 2
❤️❤️❤️❤️❤️
En intelligent fitnessklocka som är en av deras mest avancerade produkter.Vattentålig smartklocka & träningskompanjon
995:-2099:-

Besök Produkt

Besök Produkt

Ytterligare tips på att hålla din träningsmotivation uppe

Förutom den ultimata träningspartnern i form av en klocka som peppar dig dagligen till att uppnå dina mål så finns det ytterligare saker du kan göra för att hålla dig extra motverad.

Skriv träningsdagbok. Skriv ner mål i en bok och följ upp dina resultat. Berätta även hur du känner dig efter varje pass och se hur dessa texter bara kommer att bli mer och mer positiva ju längre in i din träning du kommer. För även matdagbok för att hålla extra koll på din kost och hälsa. 

Följ din framgång genom fotografier. Ta före bilder från alla vinklar och håll. Ta sedan nya några veckor senare och se hur din kropp har förändrats genom att jämföra med de tidigare bilderna. Många fokuserar för mycket på själva vikten och inte transformationen av kroppen. Glöm inte bort att muskler väger mer än fett. Det betyder alltså att du kan gå ner 4 kilo i fett men gått upp lika mycket i muskler. Då kommer vågen att vara lite missvisande. 

Vill du hålla extra koll på hur det går med din träning så finns det även smarta vågar som mäter bland annat vikt och din kropps fettprocent.

billig personvåg med fettprocentsmart personvåg
Rubicson Personvåg med fettprocentvisning
❤️❤️❤️❤️❤️
Withings Body+ Personvåg med wifi
❤️❤️❤️❤️❤️
En våg som räknar ut både fett, vatten, BMI, muskler & ben. Minne för 9 personer.Mäter vatten, kroppsfett och benmassa. Har minne för 8 personer och ger tydliga resultat via app.
399,90:-990:-

Besök Produkt

Besök Produkt

Försök att variera din träning med både kondition och styrka. Visst känns det lockande att bara komma ut på springturer och jobba bort alla extra kilon. Men glöm inte bort att styrketräning är minst lika viktigt. Musklerna hjälper till att bygga upp din kropp, får den att orka mer och formar kroppen. Större muskelmassa i kroppen förbrukar dessutom mer energi vilket betyder att fler kalorier bränns dagligen. 

Variera din träning och låt det vara roligt. Alla älskar inte att lyfta skrot på gymmet eller att komma ut och springa. Som tur är så finns det massor med träningsalternativ idag och det mesta går att testa på gratis innan du skriver upp dig och betalar för en hel termin. Testa dig fram och hitta din grej.